Παρασκευή, 18 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΕιδήσειςΜειώνεται η επιβλαβής κατανάλωση αλκοόλ στην Ευρώπη

Μειώνεται η επιβλαβής κατανάλωση αλκοόλ στην Ευρώπη

Θετικές εξελίξεις καταγράφονται στην Ευρώπη σε σχέση με την προώθηση της υπεύθυνης κατανάλωσης αλκοόλ, όπως προκύπτει από τη νέα ετήσια έκθεση Annual Impact Report του Spirits Europe, του Συνδέσμου των Ευρωπαίων Παραγωγών Αλκοολούχων Ποτών – spiritsEUROPE. Στην έκθεση παρουσιάζονται τα πιο επιτυχημένα παραδείγματα πρωτοβουλιών που υλοποιήθηκαν το προηγούμενο έτος στο πλαίσιο των Responsible Drinking Initiatives (RDIs), καθώς και δεδομένα που δείχνουν σαφή μείωση της επιβλαβούς κατανάλωσης σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σύμφωνα με τα στατιστικά ευρήματα, η πλειονότητα των Ευρωπαίων καταναλωτών κάνει μέτρια και συνειδητή χρήση αλκοόλ, με το 82,6% να συμμορφώνεται με τις κατευθυντήριες γραμμές χαμηλού κινδύνου. Το στοιχείο αυτό αποτυπώνει μια διαμορφούμενη καταναλωτική κουλτούρα, βασισμένη στην υπευθυνότητα και την πρόληψη. Η εξέλιξη αυτή ενισχύεται από τη συνεργασία θεσμών, κρατών και επιχειρηματικών φορέων, στο πλαίσιο των στόχων δημόσιας υγείας που έχουν τεθεί από τα Ηνωμένα Έθνη μέσω της Στρατηγικής για τις Μη Μεταδοτικές Νόσους (ΜΜΝ).

Η ελληνική εμπειρία: Δράσεις πρόληψης και υπευθυνότητας

Η Ελλάδα αποτελεί ενδεικτικό παράδειγμα μιας πολυεπίπεδης προσέγγισης με στόχο την προώθηση της υπεύθυνης κατανάλωσης. Ο κλάδος των αλκοολούχων ποτών εφαρμόζειιεθνώς αναγνωρισμένες βέλτιστες πρακτικές, μέσα από συνεργασίες με την Πολιτεία, την κοινωνία των πολιτών και την αγορά. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ενημέρωση, την πρόληψη και την προώθηση προτύπων υπευθυνότητας στη χρήση αλκοόλ.
Ξεχωριστή θέση στην έκθεση του Spirits Europe καταλαμβάνει η καμπάνια “Rethink Drink”, που υλοποιείται από την Ένωση Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (Εν.Ε.Α.Π.) σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας. Η δράση στοχεύει σε άτομα ηλικίας 18–35 ετών, ενθαρρύνοντας τη μέτρια κατανάλωση από ενήλικες και τη μηδενική ανοχή στο αλκοόλ για ανηλίκους και πριν την οδήγηση.
Η καμπάνια αξιοποιεί τα ψηφιακά μέσα και τα κοινωνικά δίκτυα, προσεγγίζοντας το κοινό με σύγχρονο περιεχόμενο από influencers και δυναμικά μηνύματα. Το 2024, η «Rethink Drink» έφτασε σχεδόν 4 εκατομμύρια πολίτες, με τα σχετικά βίντεο να ξεπερνούν το 1 εκατομμύριο προβολές.

Αυτοδέσμευση και υπεύθυνη επικοινωνία

Η Εν.Ε.Α.Π. συμμετέχει ενεργά στη συλλογική δέσμευση για υπεύθυνη εμπορική επικοινωνία, υπογράφοντας από κοινού με το Υπουργείο Υγείας, το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας (ΣΕΕ) και τον Σύνδεσμος Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων (ΣΕΑΟΠ)
τον Κώδικα Αυτοδέσμευσης για το Marketing Αλκοολούχων Ποτών. Ο Κώδικας θέτει αυστηρές προδιαγραφές σχετικά με την προβολή προϊόντων του κλάδου και εστιάζει στην ευθυγράμμιση της εμπορικής επικοινωνίας με τις αρχές της υπευθυνότητας.
Παράλληλα, τα στελέχη των εταιρειών-μελών της Εν.Ε.Α.Π. εκπαιδεύονται μέσα από σεμινάρια και workshops του ΣΕΕ, ώστε να διασφαλίζεται η σταθερή εφαρμογή υπεύθυνων πρακτικών marketing, παρακολουθώντας τις εξελίξεις στο συνεχώς μεταβαλλόμενο πεδίο της διαφήμισης.

Δήλωση της Σοφίκας Παπανικολάου, Γενικής Διευθύντριας της Εν.Ε.Α.Π.

Η Σοφίκα Παπανικολάου, Γενική Διευθύντρια της Εν.Ε.Α.Π., δήλωσε σχετικά με τα αποτελέσματα της έκθεσης:
«Τα διαθέσιμα στοιχεία αποδεικνύουν ότι οι συντονισμένες δράσεις του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά στη μείωση της επιβλαβούς κατανάλωσης αλκοόλ. Η εκπαίδευση και η ενημέρωση είναι τα πλέον αποτελεσματικά μέσα για την αλλαγή καταναλωτικής συμπεριφοράς, σε αντίθεση με οριζόντιες απαγορεύσεις, που συχνά δεν λαμβάνουν υπόψη τις κοινωνικές και πολιτισμικές παραμέτρους. Η Εν.Ε.Α.Π. θα συνεχίσει να επενδύει στη δημιουργία μιας υπεύθυνης κουλτούρας κατανάλωσης, συμβάλλοντας στη μείωση των κινδύνων για τον καταναλωτή και το κοινωνικό του περιβάλλον».

Επενδύοντας σε μια υπεύθυνη καταναλωτική κουλτούρα

Η προώθηση της υπεύθυνης κατανάλωσης αλκοόλ δεν αποτελεί απλώς επικοινωνιακή στρατηγική, αλλά μια πολυδιάστατη παρέμβαση δημόσιας υγείας με μετρήσιμα αποτελέσματα. Η συλλογική δέσμευση φορέων, όπως η Εν.Ε.Α.Π., το Υπουργείο Υγείας και οι ευρωπαϊκοί θεσμοί, καταδεικνύει πως μέσα από την ενημέρωση, την εκπαίδευση και τον ανοιχτό διάλογο μπορούν να διαμορφωθούν νέα, πιο συνειδητά πρότυπα συμπεριφοράς. Σε μια εποχή που η κοινωνική υπευθυνότητα αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη αξία, η επένδυση στην πρόληψη και τη συνειδητή επιλογή παραμένει το σταθερότερο θεμέλιο για τη διασφάλιση της υγείας, της ασφάλειας και της κοινωνικής συνοχής.

 

Επιμέλεια: Ευγένιος Γκράουρ

Ευγένιος Γκράουρ
Ο Ιατρικός Σύμβουλος αποτελεί μία ενημερωτική ιστοσελίδα για θέματα υγείας, διατροφής και ευεξίας. Με γνώμονα την υγεία και το ευ ζην και με σεβασμό στον άνθρωπο, παρέχει έγκυρη πληροφόρηση για ιατρικά θέματα και ζητήματα, συνεντεύξεις από καταξιωμένους επιστήμονες και ιατρούς. Χάρη στην πολυετή εμπειρία στον τομέα υγείας προσφέρει αξιόπιστη ενημέρωση για τη γυναίκα, τον άνδρα και το παιδί καλύπτοντας διεθνή ιατρικά θέματα.

Τα πιο δημοφιλή

Ιατρικός Σύμβουλος
Επισκόπηση απορρήτου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες των cookies αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και βοηθώντας την ομάδα μας να καταλάβει ποια τμήματα του ιστότοπου μας θεωρείτε πιο ενδιαφέροντα και χρήσιμα.